Markéta Vondroušová, de winnares van Wimbledon in 2023, heeft een schorsing van vier jaar gekregen van de International Tennis Integrity Agency (ITIA) omdat ze in december 2025 weigerde een dopingtest te ondergaan. De 26-jarige Tsjechische tennisster speelde haar laatste wedstrijd in Adelaide begin dit jaar.

Het ITIA maakte de schorsing op 22 juni 2026 bekend en noemde het een overtreding van de antidopingregels. De weigering van Vondroušová om een monster af te staan wordt beschouwd als een ernstig vergrijp onder het Tennis Anti-Doping Programme. De schorsing zet een van de opvallendste speelsters uit de tenniswereld voor vier jaar aan de kant.