Op 24 juni 2026 zochten inwoners van Utrecht verkoeling in openbare ruimtes zoals de bibliotheek, bioscoop en de eeuwenoude Domkerk, terwijl extreme hitte Nederland teisterde. Veel Utrechters gaven aan dat hun huizen onleefbaar waren geworden; een bewoner zei dat het die ochtend al 33 graden was in hun slaapkamer.
Omdat ook terrassen onaangenaam waren vanwege de hitte, weken inwoners uit naar koelere plekken in de stad. De stadsbibliotheek en een bioscoop werden populaire toevluchtsoorden, evenals de historische Domkerk, die verlichting bood van de verzengende temperaturen.
De hittegolf heeft ertoe geleid dat veel Utrechters 'hittevluchtelingen' in hun eigen stad zijn geworden, op zoek naar verkoeling waar ze die kunnen vinden. De lokale autoriteiten hebben nog geen officiële koelcentra aangekondigd, maar bewoners hebben zelf gezorgd voor schaduwrijke of airconditionerde plekken om de hitte te doorstaan.


