De stichting Gezondheid op 1 heeft op 24 juni 2026 een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse staat, omdat zij vindt dat de geplande subsidie van €2 miljard voor staalbedrijf Tata Steel onvoldoende is onderbouwd. De stichting stelt dat de subsidie niet mag worden toegekend.

Volgens Gezondheid op 1 is de financiële steun voor Tata Steel onevenredig en voldoet deze niet aan de noodzakelijke voorwaarden. De stichting eist dat de rechter de subsidie blokkeert, uit bezorgdheid over het gebruik van publieke middelen en mogelijke milieu- en gezondheidseffecten.

De zaak benadrukt de aanhoudende spanningen tussen industriebeleid en belangenbehartiging op het gebied van volksgezondheid in Nederland. Een rechtszitting is nog niet gepland.