In Kapelle-op-den-Bos is op 27 juni 2026 een steur van één meter lang gestorven door de extreme hitte. De vis leefde negen jaar in de vijver van schepen en hobbyvisser Dirk Hermans.

Ondanks extra water en zuurstof overleefde de steur de hittegolf niet. Hermans, die ook kois heeft, zegt dat die de hitte wel doorstaan, maar dat dit de tweede steur is die in tien jaar tijd bezwijkt tijdens een hittegolf.

Het voorval toont de gevolgen van langdurige hoge temperaturen voor het waterleven. De regio kampt met een zware hittegolf met temperaturen boven de 30°C.