Woensdagochtend 24 juni 2026 rijden er in de vroege ochtendspits geen treinen, bussen, trams of metro’s in Nederland. Vakbonden FNV, CNV en VCP leggen het openbaar vervoer plat uit protest tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet op de sociale zekerheid. De staking duurt tot 08.00 uur, maar de verwachting is dat het daarna nog enige tijd duurt voordat alles weer normaal rijdt.

De bonden verzetten zich tegen het plan om de WW-duur te halveren van twee naar één jaar en tegen bezuinigingen op de WIA. Het kabinet heeft het plan om de AOW-leeftijd sneller te verhogen teruggetrokken – volgens FNV een teken dat actiedruk werkt – maar omdat niet alle bezuinigingen van tafel zijn, gaat de staking door.

Werknemers bij trein, bus, tram en metro beginnen om 08.00 uur in plaats van 04.00 uur. Het is een landelijke actie: bij de NS, het streekvervoer en het stadsvervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. NS raadt reizigers aan om hun reis in de vroege ochtend uit te stellen en rekening te houden met vertragingen of extra overstappen. Rond het middaguur verwacht het treinbedrijf de normale dienstregeling te rijden.

Er wordt geen vervangend vervoer ingezet, omdat dat te veel bussen zou vergen. Wel rijden de NS-sprinter naar Schiphol en de Eurostar, evenals de GVB-ponten over het IJ en het Noordzeekanaal.