In het weekend van 27 juni 2026 is de ontsnapte kuifmangabey uit Safaripark Beekse Bergen vijf of zes keer gezien in het Brabantse Esbeek, maar het dier laat zich niet vangen. De aap, die vorige week ontsnapte en mogelijk een gracht is overgezwommen, ziet er kerngezond uit.

De primaat is naar Esbeek getrokken, hemelsbreed zo’n vijf kilometer van het park. Bewoonster Anke Thaels zag het dier tijdens het uitlaten van haar Duitse herder bij Oranjebond. Parkmedewerkers denken dat de aap een geschikte plek heeft gevonden in de omgeving.

“We hopen dat we komende week meer geluk hebben. Het wordt dan wat koeler, misschien kunnen we hem dan terughalen,” zegt Rens Willemsen, general manager van Safaripark Beekse Bergen. De kuifmangabey, een schuwe en ongevaarlijke soort uit regenwouden van Congo en Angola, vormt geen bedreiging voor mensen.

Het park roept op om een Whatsappbericht met locatie te sturen bij een waarneming. Hoewel de aap zichzelf redt, willen de verzorgers hem terugvangen voordat het nog kouder wordt.