De groepsfase van het WK 2026 kent minder spanning door twee belangrijke wijzigingen: het onderlinge resultaat als eerste tiebreak in plaats van doelsaldo, en een ranglijst van derde geplaatste teams voor de acht beste nummers drie. Volgens BBC Sport hebben minstens acht teams na twee wedstrijden al niets meer te spelen in hun laatste groepswedstrijd.
Doordat 32 van de 48 teams doorgaan naar de knock-outfase, is het moeilijker om uitgeschakeld te worden dan om je te kwalificeren. De tiebreak op basis van onderlinge resultaten betekent dat een team de groep kan winnen of al na twee wedstrijden kan zijn uitgeschakeld. Zo heeft Argentinië de groepswinst veiliggesteld door te winnen van Oostenrijk en Algerije, terwijl Jordanië is uitgeschakeld na verlies tegen dezelfde twee teams, allemaal met drie punten.
Als doelsaldo de eerste tiebreak was geweest, had elk team nog iets te bieden op de laatste speeldag. De ranglijst van derde plaatsen voegt een nieuwe dynamiek toe, omdat acht nummers drie doorgaan, maar de combinatie van deze regels heeft de spanning in de groepsfase verminderd, waarbij sommige teams mogelijk een verzwakt elftal opstellen in hun laatste wedstrijd.