Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) maakte op 24 juni 2026 bekend dat elke olympische atleet een deelnamebeurs van 10.000 dollar (omgerekend 8.800 euro) krijgt. Het is voor het eerst in de 130-jarige geschiedenis van het IOC dat sporters direct worden betaald voor deelname aan de Spelen. Het besluit werd genomen tijdens een buitengewone zitting in Lausanne en geldt met terugwerkende kracht vanaf de Winterspelen van 2026 in Milaan.

Oud-NBA-ster Pau Gasol, voorzitter van de atletencommissie van het IOC, benadrukte dat de beurs geen prijzengeld is, maar een studiebeurs voor alle olympiërs. "Deze beurs is voor elke olympiër, niet alleen voor medaillewinnaars en niet alleen voor sporters uit bepaalde landen," zei hij. IOC-voorzitter Kirsty Coventry toonde zich trots op het initiatief en stelde dat het tegemoetkomt aan jarenlange financiële zorgen van atleten.

De financiering komt uit een fonds van 140 miljoen dollar, betaald door nationale olympische comités. Het IOC verwacht dat elke vier jaar ongeveer 14.000 sporters in aanmerking komen. Atleten die deelnamen aan de Winterspelen van Milaan 2026 kunnen de terugwerkende betaling nu aanvragen.