De NS laat vanaf woensdag 24 juni 2026 op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen rond of boven de 30 graden kunnen treinonderdelen oververhit raken, vooral als het 's nachts warm blijft en treinen niet kunnen afkoelen.

Door minder treinen in te zetten hoopt de NS eventuele problemen beter op te vangen. De verminderde dienstregeling volgt op een landelijke staking van 04.00 tot 08.00 uur, waarin helemaal geen treinen rijden. Daarna start de dienstregeling weer op, maar de NS waarschuwt dat ritten de rest van de ochtend anders kunnen verlopen dan reizigers gewend zijn.