Een nieuwe verdeelsleutel voor het provinciefonds, aangekondigd op 24 juni 2026, zorgt jaarlijks voor een verschuiving van tientallen miljoenen euro's tussen de provincies. De grootste winnaars zijn Zuid-Holland en Groningen, terwijl Utrecht, Limburg en diverse andere provincies aanzienlijk minder krijgen.

Volgens het plan ontvangt Zuid-Holland jaarlijks 35 miljoen euro extra en Groningen 15 miljoen euro. Daarentegen daalt de jaarlijkse toekenning voor Utrecht met 27 miljoen euro, Limburg met 19 miljoen, Overijssel met 10 miljoen, Flevoland met 9 miljoen en Gelderland met enkele miljoenen euro's.

De herverdeling is bedoeld om de provinciale financiering beter af te stemmen op de huidige behoeften en demografie. Nadere details over de onderbouwing of het implementatietraject zijn nog niet bekendgemaakt.