Op 24 juni 2026 verklaarde de Kinderombudsvrouw dat de rechten van kinderen tijdens de coronapandemie zijn geschonden. Zij noemde specifiek het recht op ontwikkeling, gelijke behandeling, onderwijs en bescherming tegen mishandeling.

Volgens de ombudsvrouw was er tijdens de crisis geen aandacht voor kinderrechten, noch voor haar eigen instituut. De uitspraak onderstreept de bredere verwaarlozing van het welzijn van kinderen in de volksgezondheidsaanpak.