Een meerderheid in de Tweede Kamer wil het ongebreideld verzamelen van persoonsgegevens door bedrijven online aanpakken, blijkt uit een motie die door meerdere partijen wordt gesteund. Het initiatief richt zich op het verdienmodel van bedrijven die inkomsten genereren door het verzamelen en doorverkopen van data via cookies en accountgegevens.
De voorgestelde maatregelen moeten de zogenoemde ‘datahonger’ van bedrijven beteugelen en de privacy van consumenten beter beschermen. De precieze omvang van de beperkingen wordt nog besproken, maar de motie roept op om de hoeveelheid data die bedrijven zonder expliciete toestemming mogen verzamelen te verminderen.
Voorstanders stellen dat de huidige praktijken bedrijven in staat stellen buitensporig te profiteren van persoonlijke gegevens van gebruikers, vaak zonder dat gebruikers volledig begrijpen hoe hun data worden gebruikt. De stap weerspiegelt de groeiende bezorgdheid in Nederland over digitale privacy en de data-praktijken van bedrijven.






