De gemeente Herent is donderdag 25 juni 2026 gestart met het bellen van ongeveer 500 alleenstaande tachtigplussers om te vragen hoe het met hen gaat tijdens de hittegolf. Dertig medewerkers voeren de gesprekken om kwetsbare inwoners te ondersteunen en snel verontrustende signalen op te vangen.
De temperaturen liggen ruim boven de 35 graden, wat de doelgroep extra kwetsbaar maakt. De gesprekken dienen zowel als steunbetuiging als om tijdig hulp te kunnen bieden. Het gemeentehuis blijft vrijdag 26 juni gesloten.
De gemeente roept inwoners op om ook zelf een oogje in het zeil te houden bij oudere buren en kennissen tijdens de aanhoudende hitte.






