De gemeente Groningen heeft een beroep gedaan op kerken en andere instellingen met grote, koele gebouwen om tijdens de aanstaande hittegolf hun deuren te openen voor het publiek. Weerkaarten wijzen op temperaturen die drie dagen bijna 40 graden kunnen bereiken, of in elk geval vrijdag meer dan 35 graden.

De oproep maakt deel uit van het hitteplan van de stad om inwoners, met name ouderen en kwetsbaren, te beschermen tegen extreme hitte. De gemeente adviseert ook om voldoende te drinken, de zon te vermijden en buren te controleren.

Instellingen die verkoeling kunnen bieden, worden gevraagd zich bij de gemeente te melden, zodat ze kunnen worden opgenomen in een openbare kaart van koele plekken.