Het eerste Nederlandse schip heeft sinds het voorlopige vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran veilig de Straat van Hormuz gepasseerd. Het vrachtschip Pacific Dawn van Hartman Shipping uit Urk voer op 23 juni 2026 door de zeestraat, nadat het sinds eind februari in de Perzische Golf vastlag.
Volgens reder Daniël Hartman waren de negen opvarenden gestrand sinds de VS en Israël Iran aanvielen. Ze brachten de tijd door met onderhoud, zwemmen en barbecueën. Na het staakt-het-vuren besloot de bemanning de tocht te wagen, vertrouwend op navigatiegegevens van de Amerikaanse marine.
Hartman legde uit dat hij de bemanning niet dwong: “Ik zei: het is aan jullie. Maar in de Golfregio bij 45 graden is het ook niet prettig.” De coördinaten werden per e-mail gedeeld door de US Navy, als onderdeel van de heropening van de waterweg in het voorlopige vredesakkoord.
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) bevestigt dat meerdere Nederlandse schepen de straat al zijn gepasseerd. Schepen moeten zich melden bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties.






