De Eerste Kamer heeft besloten de stemming over de omstreden Box 3-hervorming uit te stellen tot na de zomer, waarschijnlijk in het najaar. Het uitstel, gesteund door coalitiepartijen D66, VVD en CDA en oppositiepartijen PRO en ChristenUnie, voorkomt een begrotingsgat van 2,4 miljard euro per jaar dat zou ontstaan als de huidige tijdelijke belasting van kracht bleef.
Het besluit volgt op brede kritiek op de voorgestelde wet, met name de belastingheffing op ongerealiseerde vermogenswinsten. Critici stellen dat beleggers mogelijk gedwongen worden activa te verkopen om belasting te betalen over papieren winsten die ze nog niet hebben verzilverd. Het kabinet zal naar verwachting aanpassingen presenteren om deze bezwaren te ondervangen.
PRO-senator Ferd Crone pleitte eerder voor uitstel van de stemming totdat de wijzigingen van het kabinet bekend zijn. Hoewel D66 en VVD het debat het liefst volledig wilden uitstellen, stemde een meerderheid in met het debat aanstaande dinsdag, maar de stemming wordt doorgeschoven. Het CDA, dat aanvankelijk twijfelde, steunt nu het uitstel.






