Op 23 juni 2026 maakten conservatieve commentator Tucker Carlson en congreslid Marjorie Taylor Greene bekend dat zij de Republikeinse Partij verlaten, waarmee ze een vete met oud-president Donald Trump escaleren.
De splitsing kan de vooruitzichten van de partij bij de komende tussentijdse verkiezingen verder bemoeilijken, zo blijkt uit berichten. Carlson en Greene hebben zich uitgesproken als critici van Trumps leiderschap en de koers van de GOP.
De aankondiging betekent een aanzienlijke breuk met de partij, waarbij beide figuren aangeven zich niet langer met de Republikeinen te willen associëren. Deze stap onderstreept de groeiende interne verdeeldheid binnen de partij voorafgaand aan belangrijke verkiezingen.