Amsterdam heeft verkoelingsplekken geopend in supermarkten om inwoners te helpen tegen de hitte. Op 24 juni 2026 lanceerde de stad het initiatief in samenwerking met Albert Heijn, met airconditioned ruimtes waar mensen kunnen zitten, een drankje en een snack kunnen krijgen.
Op een locatie is een tafel met ongeveer tien stoelen ingericht in de supermarkt, omringd door snoeptomaatjes, roerbakgroente en verse kruiden. Bezoekers kunnen genieten van de airco terwijl ze even uitrusten van de hitte.
Een bezoeker, die oorspronkelijk kattenvoer kwam kopen, zei: „Ik kwam hier voor kattenvoer, maar ik ga nooit meer weg.” De koelteplekken zijn onderdeel van de inspanningen van de gemeente om kwetsbare inwoners te beschermen tijdens warm weer.


