Bij een explosie in de grootste lng-installatie ter wereld in Ras Laffan, Qatar, zijn zondag 54 mensen gewond geraakt en worden nog 18 mensen vermist, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken. De oorzaak van de ontploffing wordt onderzocht en reddingsoperaties zijn gaande.
Tegelijkertijd haalt Qatar lege lng-tankers terug om de gasexport te hervatten, die grotendeels stilviel door de sluiting van de Straat van Hormuz tijdens het Midden-Oostenconflict. Dit duidt op een mogelijke heropening van belangrijke scheepvaartroutes. De ontwikkelingen onderstrepen de cruciale rol van Qatar op de wereldwijde lng-markt, waarbij de fabriek in Ras Laffan een hoeksteen is van de exportcapaciteit.
De explosie voegt een nieuwe uitdaging toe aan het handhaven van de aanvoer te midden van geopolitieke spanningen.
